Alla vet vi att sömn är livsviktigt och att vi alla människor behöver en viss mängd sömn för att orka med och hålla oss friska. Men vad händer egentligen i kroppen när vi sover?

När vi sover varvar kroppen ner, blodtrycket sjunker, musklerna slappnar av, du andas mer långsamt och puls och kroppstemperatur går ner. Hjärnan använder sömnen för att återhämta sig och medan vi sover så går aktiviteten i hjärnan ner. Nya intryck bearbetas och nya minnen lagras. Himla häftig process va?

Får du inte tillräckligt med sömn så löper du större risk att bli sjuk då vårt immunförsvar stärks under sömnen och viktiga hormoner bildas. Kroppen minskar även sin produktion av stresshormoner under sömnen. Allt detta kan leda till att vi bättre står emot depressioner, hjärt- kärlsjukdomar, diabetes och utmattningssyndrom.

Hur vet man då att man får tillräckligt med sömn? Det tydligaste tecknet brukar vara att du känner att du inte klarar av din vardag. Du får inte dina sysslor gjorda, du har svårt att komma ihåg saker, du får svårt att koncentrera dig, humöret växlar fort och du kan lätt överreagera, du somnar ofta ifall du sitter passiv som t.ex. på möten eller i soffan – alla dessa punkter är tecken på sömnbrist.

Det finns saker man själv kan göra för att minska dessa sömnbesvär. Och som nog de flesta förstår så kommer nu MOTION in i bilden! Att regelbundet röra på sig, vardagsmotionera och träna är så himla viktigt för sömnen. Du mår bättre, du orkar mer och du blir naturligt trött på kvällen vilket gör att du har lättare att somna. Träning minskar stressnivåerna i kroppen vilket också gör att du sover bättre på nätterna. Vad gäller kosten så är det koffein, nikotin och alkohol som bör undvikas för att främja bra sömn.

Sov gott alla där ute! 😉