Hur bör tänka när det gäller träning efter graviditet? Vad är bra och vad ska man akta sig för? Det är frågor som är väldigt vanliga. Vi har gått till grunden med detta en gång för alla. Men först ska vi backa bandet några år.

När jag fick mitt första barn tränade jag bara på. Jag visste inte vad som var bra eller vad som var mindre bra. Jag körde mycket på känsla som just där och då kändes bra. När min dotter var 8 mån blev jag gravid igen och denna gång med tvillingar. En tuff graviditet psykiskt men också fysiskt med smärta vilket gjorde att jag inte kunde röra mig så mycket. Efter mitt planerade kejsarsnitt i vecka 38 kom tvillingarna och allt fokus hamnade på dem.

Jag upplevde det som att ingen berättade för mig varken vad jag kunde göra för att ta hand om mig, mitt snitt, mina känslor och mina tårar. För många gånger var det allt annat än glada tankar jag hade. Smärtan var hemsk och jag vet att jag tänkte i flera veckor; – Ska det verkligen kännas såhär?! Jag upplevde det som att min kropp inte var min, mitt sår gjorde ont, min kropp kändes smärtsam och mina känslor bubblade över.

På egen jakt lyckades jag hitta en del information, men den var minst sagt bristfälligt. Jag minns att jag då önskade att vården skulle funka bättre och vara med informativ och framförallt kunnig. När barnmorskan inte ens kunde prata med mig om mina delade magmuskler eller känslan av att överkropp och underkropp inte riktigt synkar, så kände jag mig väldigt vilsen. Jag kände att något inte riktigt stod rätt till. Det ska inte ligga på oss eller vårt ansvar som kvinnor att gräva efter kunskap som borde vara en grundläggande rättighet att få som gravid och nybliven mamma.

Där och då föddes idén om att skapa en plattform med just den informationen jag själv saknade. Och nu idag, 5 år senare har detta fantastiska program sett dagens ljus. Vi har skapat en mycket genomtänkt vägledning till träning efter graviditet, där vi tar hänsyn till alla delar. Där du får svaren av någon som på riktigt KAN svara och kan guida dig i rätt riktning och slår hål på alla myter. Redan från start har du en vårdgivare, Carolina Jozic som är fysioterapeut med otroligt bra kunskap. Senare grenar det sig ut i träningen som jag och Lina Sönnerlid satt ihop. Något vi jobbar med varje vecka.

Leg. Fysioterapeut Carolina Jozic

Vi alla tre älskar att få se kvinnor bygga sig starka, inifrån och ut och vi har samlat våra och evidensens bästa tips här i detta program. Det tog 5 år av utbildningar, kurser, många timmar med egen träning och som coach, samt att hitta vår fantastiska fysioterapeut för att drömmen skulle slå in. När vi sammanstrålade kändes det som att vi hade något riktigt bra och stort att förmedla och jag kan inte nog berätta hur stolt jag är att få äran att göra det här med Carolina och Lina.

CRfitness – Carola Ranmo och Lina Sönnerlid

Jag är evigt tacksam att våra vägar möttes, för nu kan vi få vara en stor del av så många kvinnors resor postpartum.
Tveka inte över att investera i just det här programmet. Jag är övertygad om att du kommer ha stor nytta av det. Kanske för dig själv eller för någon du bryr dig om. För att köpa hela det här programmet klickar du på länken nedan. Betalning sker enkelt med swish och du får direkt tillgång till nedladdning av kompendiet.

Kram Carola