• Inte äta tillräckligt –JÄTTEVANLIGT! De allra flesta som söker sig till CRfitness för att få hjälp med kosten äter på tok för lite och för sällan. VA (?), tänker kanske ni då, men jo så är det i de allra flesta fall. När de sedan ser mängden mat de bör äta på en dag så får de en chock! Ska jag äta allt detta och gå NER i vikt? Japp. Äter du för lite, för sällan och för dåligt så kommer inte dina resultat komma, du kommer gå hungrig, du kommer inte orka träna osv. Det kommer i sin tur leda till en misslyckad nystart och du är snart tillbaka i gamla mönster igen. Nyckeln är inte “mindre mat”, nyckeln är “bästa möjliga mat”.

 

  • Pressa sig själv till för mycket träning – Risken att du blir slutkörd och tröttnar är stor. Har du tidigare inte varit en tränande människa så kan du inte förvänta dig att du ska gå från 0 till 100. Ge det tid. En livsstil är inget du skaffar över en natt. Du ska ha den resten av livet så du har tid, jag lovar.

 

  • Gå ut för hårt – Hör ihop med båda punkterna ovan. Har du aldrig sprungit förut så kanske inte 7 km första passet är rimligt. Jag förstår att man är ivrig och vill ha resultat NU, helst igår, men var realistisk. Är det svårt? Ta hjälp, CRfitness finns här för dig!

 

  • Glömma vilan – Att vila är supertråkigt när man är inne i ett flow och motivationen är skyhög MEN det är viktigt. Precis lika viktigt som att träna och äta bra om du vill ha bra resultat och en hälsosam kropp. Och det vill du väl?

 

  • Slarva med sömnen – Länkad med punkten ovan. Förutom några vilodagar i veckan behöver du även se till att sova ordentligt på nätterna. Nej du kommer inte dö om du sover dåligt några nätter men ditt immunförsvar kommer garanterat inte vara på topp och du riskerar att åka på en förkylning vilket inte alls är kul när man försöker nystarta. 7-8 timmar är en bra pekpinne att hålla sig till.

 

  • Inte äta efter träning – Nu har jag varit duktig och bränt kalorier i gymmet och tänker minsann INTE stoppa några nya i munnen…. FEL FEL FEL! Musklerna bryts ner vid träning och behöver laddas upp igen efteråt. Försök få i dig något max 90 minuter efter ett pass. Självklart inte vad som helst, utan något nyttigt och bra för kroppen. Låter du dig själv gå hungrig är risken stor att handen hamnar i godispåsen några timmar senare.

 

  • Stirra sig blind på vågen – Plussiffror på vågen är inget man vill se om man nystartat och försöker gå ner i vikt MEN tränar du hårt så får du tänka på att du bygger muskler. Dessa muskler väger. Mer än fett. En viktökning behöver därför inte vara dålig. Mät dig istället med ett måttband om du vill ha resultat i form utav siffror. Annars är klädernas passform och ditt faktiska mående väldigt bra måttstockar.

 

  • Ge upp vid första misstag – Ingen människa är felfri och vi alla begår misstag, fuskar, har mindre bra dagar mm. Ge inte upp!! Har du ätit en glass på dagen så är INTE “skit samma, nu kan jag äta en chipspåse, chokladkaka och skippa träningen” som är ett vinnande koncept. Allt är inte förstört för en ynka glass. Gör resten av dagen så bra som du bara kan så kommer den där lilla glassen inte spela någon roll i det långa loppet. Ibland får man unna sig!

 

  • Jämföra sig med andra – Din kropp är din och min är min. Våra kroppar ser inte likadana ut och fungerar inte exakt likadant. De kommer heller inte svara precis likadant på varesig kost eller träning. ALLA ÄR OLIKA! Jag kommer aldrig någonsin kunna få en kropp exakt som dig så att slita ut mig totalt i ett galet försök att få det är lönlöst och motivationsdödande. Jag kan bara försöka göra det bästa av vad just JAG har. Likaså du!

 

  • Sätta upp för stora mål – Det här med att sätta upp mål, rimliga mål, är något jag tror är svårt för folk. Att ha ett långsiktigt mål är absolut inte fel men det är svårt att hålla motivationen uppe i ett halvår. Då tror jag det är bättre att sätta små delmål på vägen med kanske 6 veckors mellanrum. Det är lättare att greppa med kortare intervaller. Även om slutmålet om ett halvår är detsamma. Vid varje milstolpe så kan man belöna sig själv med något.

LYCKA TILL!